اینستاگرام آهن دارا

معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آن

معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آن
معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آن

در این مطلب از آهن دارا قصد معرفی انواع تیرآهن تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان را داریم، ذوب آهن تولید کننده تیرآهن IPE، HEA و HEB می باشد که در ادامه مطلب به معرفی هر یک از ان ها و نحوه تولید و قیمت تیرآهن ذوب آهن می پردازیم.

کارخانه ذوب اهن اصفهان یکی از نخستین و برترین و بزرگترین تولید کننده مقاطع فولادی در صنعت ساختمان سازی و ریل می باشد که در سال 1346 احداث و در سال 1350 با ظرفیت اولیه 550 هزار تن بهره برداری شد. یکی از پرکاربردترین مقاطع ساختمانی تولیدی دراین شرکت که می توان به آن اشاره کرد تیرآهن می باشد که با عنوان تیرآهن ذوبی نیز شناخته شده است و تحت استاندارد IPE اروپا و استاندارد ملی ایران به شماره 14484 تولید می شود و بخاطر نزدیکی وزن این محصول با مقادیر جدول اشتال از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. انواع تیرآهن تولید شده در ذوب آهن اصفهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تیرآهن IPE یا نیم پهن

  • تیرآهن HEA معروف به هاش سبک

  • تیرآهن HEB معروف به هاش سنگین

تیرآهن IPE یا نیم پهن یا I باریک:

که یکی از پر کاربردترین استانداردهای موجود برای تیرآهن می باشد، چرا که از عملکرد مناسبی در تحمل بار برخوردار است. در این نوع تیرآهن ضخامت بال ها در ابتدا و انتهای آن یکسان می باشد و قابل استفاده هم بعنوان تیر (سقف ها) و هم ستون ( نعل درگاه و خرپا) در سازه می باشد.

تیرآهن HEB:

که بعنوان تیرآهن هاش سنگین نیز شناخته شده است و در زمره پر مصرف ترین مقاطع فولادی قرار گرفته و از آن به نام های IPBV و یا HEB هم نیز یاد می شود. از آنجا که این نوع تیرآهن از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین بخاطر سطح مقطع بزرگ آن اغلب برای ساخت ستون ها خصوصا در ستون های عمودی استفاده می شود. بعلاوه این تیرآهن از بال های پهن و ضخامت بیشتر برخوردار است و تنش کمتری را تحمل می کند. ضخامت جان تیرآهن های سنگین در محدوده 6 تا 19 میلیمتر و ضخامت بال بین 10 تا 36 میلیمتر قرار دارد.

تیرآهن HEA :

تیرآهن ذوب آهن

یا اصطلاحا تیرآهن هاش سبک که با نام IPBL نیز شناخته شده است. این نوع تیرآهن در مقابل فشار تحمل بالایی دارد. بعلاوه جان و بال های آن از ضخامت کمتری برخوردار است و طبیعتا به دلیل ضخامت کمتر از وزن کمتری نیز برخوردار است. ضخامت جان این نوع تیر آهن حدودا بین 5 تا 16.5 میلیمتر متغیر است و ضخامت بال این نوع تیر آهن در بازه 8 تا 31 میلیمتر قرار میگرد.

مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید این محصول لازم است بدانید درج آرم ESCO مخفف EFFAHAN STEEL COMPANY بر روی بال تیرآهن های این شرکت می باشد. این علامت به فاصله هر دو متر بر روی محصول به صورت برجسته و حک شده قابل مشاهده می باشد. درج مارک ESCO علاوه بر ضرورت استاندارد، جهت تضمین کیفیت محصول نیز لازم است.

از آنجا که تیرآهن ذوب آهن دارای وزن و قیمت متفاوت می باشد توجه به این نکات هنگام خرید حائز اهمیت است. در همین راستا خریداران گرامی برای اطمینان از خریدی مطمئن می توانند این امر را به کارشناسان متخصص در شرکت های بازارگانی بسپارند. در این زمینه کارشناسان فروش فولاد آبادگان زاگرس اسپادانا (آهن دارا) آماده خدمت رسانی از طریق تماس با شماره تلفن 031-31311931 به خریداران گرامی می باشد.

تاریخ انتشار مطلب :
۵/۵
نظرات


در مورد آهن و فولاد بیشتر بدانید

معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آن

مشاهده مطلب معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آندر این مطلب قصد معرفی انواع تیرآهن تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان را داریم...

معرفی کارخانه و میلگرد ابرکوه

مشاهده مطلب معرفی کارخانه و میلگرد ابرکوهبررسی کارخانه سرمد ابرکوه و میلگرد تولیدی آن...

ورق A283 چیست ؟

مشاهده مطلب ورق A283 چیست ؟ورق a283 از نوعی آلیاژ خاص برخوردار است که قابلیت های ویژه ای دارد...