اینستاگرام آهن دارا

آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ چیست؟

آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ چیست؟
آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ چیست؟

در این مطلب از آهن دار خواهیم گفت آهن زنگ نزن چیست و چطور تولید می شود،آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ از جمله پرطرفدارترین و مورد توجه ترین محصولات فولادی به شمار می رود قصد داریم شما ر با کاربرد آهن زنگ نزن در صنایع آشنا کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه به علت پیشرفت روزافزون قطعات فلزی همه به دنبال استفاده از محصول مرغوب و به روز می باشند که آهن زنگ نزن از جمله پرطرفدارترین و مورد توجه ترین محصولات فولادی به شمار می رود. یکی از دلایل استفاده از این محصولات و قطعات با جنس آن زنگ نزن در کشور ما خواص آن از جمله مقاومت آن در برابر خوردگی یا زنگ زدگی می باشد از جمله محصولات مهمی که از این جنس آهن می باشد لوله های درزدار و بدون درز(مانیسمان) آهنی زنگ نزن می باشد که انواع مختلف این لوله ها در بازار از تقاضای بالایی برخوردارند.

تعریف آهن زنگ نزن - فولاد ضد زنگ

آهن زنگ نزن به آهن هایی که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند گفته می شود که این آهن حداقل از 10.5 درصد کروم تشکیل شده است. این عنصر با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد و روی سطح آهن یک لایه سطح نامرئی کروم ایجاد می کند که برای جلوگیری از زنگ زدن آهن کافی میباشد.

اختراع فولاد زنگ نزن در پی اکتشافات مختلفی اتفاق افتاد. نخستین واقعه معرفی عنصر کروم توسط لویی-نیکولاس ووکلین به آکادمی فرانسه در سال ۱۷۸۹ بود. در اوایل دهه ۱۸۰۰، جیمز استودارت، مایکل فارادی و رابرت مالت مقاومت آلیاژهای آهن-کروم ("فولادهای کرومی") را دربرابر عوامل اکسیدکننده مشاهده کردند. رابرت بونسن مقاومت کروم دربرابر اسیدهای قوی را کشف کرد. مقاومت دربرابر خوردگی آلیاژهای آهن-کروم احتمالاً نخستین بار در سال ۱۸۲۱ توسط پیر برتیر، که مقاومت آن ها را دربرابر حمله برخی از اسیدها نشان داد و استفاده از آن ها را در کارد و چنگال پیشنهاد کرد، تشخیص داده شد منبع: ویکی پدیا

آهن زنگ نزن نقش مهمی در صنعت فولاد دارد و این آهن به دلیل اینکه در ترکیباتش دارای کروم می باشد دچار زنگ زدگی نمی شود.

ویژگی های آهن زنگ نزن- خصوصیات فولاد ضد زنگ

ویژگی های آهن زنگ نزن- خصوصیات فولاد ضد زنگ

  1. اصلی ترین عنصر سازنده آهن زنگ نزن کروم و نیکل می باشد که از 10.5 درصد کروم و 1.2 درصد کربن ساخته شده است.

  2. بر خلاف آهن معمولی که در برابر اکسایش به رنگ قرمز تبدیل می شود این آهن در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است.

  3. هرچه سطح کروم و سایر عناصر آلیاژی به کار رفته در آهن را بالا ببریم لایه سطحی مقاومتش در برابر خوردگی بیشتر می شود و خاصیت ضد زنگی اش افزایش می یابد.

  4. آهن زنگ نزن به طور کامل بازیافت می شود.

نحوه تولید فولاد ضد زنگ - آهن زنگ نزن

برای تولید آهن یا آهن زنگ نزن ابتدا سنگ آهن در کوره مذاب شده وناخالصی های آن جدا شده و آهن خام تولید می شود که این آهن دارای مقدار زیادی کربن می باشد و طی فرایند اکسایش مقدار کربن موجود در آن کاهش می یابد و فولاد یا چدن های مختلف تولید می شود.

علت زنگ نزن بودن آهن زنگ نزن

کروم موجود در این نوع آهن پس از ترکیب شدن با اکسیژن روی آهن لایه اکسید کرومی ایجاد می کند که قابل دیدن نیست ولی این لایه باعث می شود ارتباط بین آهن وهوا از بین برود و مانع زنگ زدن آهن می شود که هرچه مقدار کروم و نیکل موجود در آهن بیشتر باشد این خاصیت ضدزنگی آهن و فولاد افزایش می یابد.

کاربرد آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ

کاربرد آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ

استفاده از آهن زنگ نزن به علت فراوانی آهن و ویژگی ضدزنگ بودن آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، ابزارها، کشتی سازی و ... کاربرد فراوان دارد که در ذیل به آن اشاره می کنیم

1) در لوازم خانگی مثل کارد و چنگال، سینک ها، ماکروفر، گردونه ماشین لباسشویی، ماهیتابه و ....

2)صنعت نفت و گاز در خطوط لوله های زیرزمینی

3) در پزشکی در لوازم جراحی و ایمپلنت و....

4) در آب و فاضلاب در لوله های آب و مخازن آب گرم

5) در معماری و مهندسی عمران در روکش ها، نرده ساختمان، درب و پنجره، مبلمان خیابانی، ستون های روشنایی، تیر سردرها، پایه های بنایی.

6) کاربرد شیمیایی دارویی در مخازن تحت فشار، لوله های فرآیند.

7) در حمل و نقل مثل سیستم های اگزوز، پنجره و داخل خودروها، تانکر های خیابانی، انبار های کشتی، تانکر های کشتی حامل مواد شیمیایی، باقی مانده وسایل نقلیه.

مزایای استفاده از آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ

از مزایای استفاده از آهن زنگ نزن میتوان به موارد زیر اشاره کرد

وزن سبک

دوام بالای این جنس آهن

مقاوم بودن در برابر زنگ زدگی

قابلیت بازیافت شدن

معایب استفاده از فولاد ضد زنگ یا آهن زنگ نزن

ضخیم شدن آهن

کم شدن قابلیت خم شدن فولاد

هزینه بالای تولید

خطرات برای محیط زیست و سلامتی

نتیجه گیری :

آهن زنگ نزن به دلیلی وجود کروم در ترکیبات خود، کمتر دچار خوردگی و فرسایش می شود، امروزه این محصول به دلیل خواص ضدزنگ بودن در صنایع مختلفی از جمله ساختمان و کشتی سازی کاربرد دارد، دوام بالا و خواص ضد زنگ بودن و همچنین قابل بازیافت بودن از مزایای آهن زنگ نزن می باشد.

پاسخ به سوالات درباره آهن زنگ نزن یا فولاد ضد زنگ چیست؟

آهن زنگ نزن به آهن هایی که از مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند گفته می شود که این آهن حداقل از 10.5 درصد کروم تشکیل شده است.

برای تولید آهن یا آهن زنگ نزن ابتدا سنگ آهن در کوره مذاب شده وناخالصی های آن جدا شده و آهن خام تولید می شود که این آهن دارای مقدار زیادی کربن می باشد و طی فرایند اکسایش مقدار کربن موجود در آن کاهش می یابد و فولاد یا چدن های مختلف تولید می شود.

استفاده از آهن زنگ نزن به علت فراوانی آهن و ویژگی ضدزنگ بودن آن در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، ابزارها، کشتی سازی و ... کاربرد فراوان دارد

تاریخ انتشار مطلب :
۵/۵
نظرات


در مورد آهن و فولاد بیشتر بدانید

معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آن

مشاهده مطلب معرفی انواع تیرآهن ذوب آهن و نحوه تشخیص آندر این مطلب قصد معرفی انواع تیرآهن تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان را داریم...

معرفی کارخانه و میلگرد ابرکوه

مشاهده مطلب معرفی کارخانه و میلگرد ابرکوهبررسی کارخانه سرمد ابرکوه و میلگرد تولیدی آن...

ورق A283 چیست ؟

مشاهده مطلب ورق A283 چیست ؟ورق a283 از نوعی آلیاژ خاص برخوردار است که قابلیت های ویژه ای دارد...